Úvodní stránka > Aktuality > Těžká technika bojovala na vodním cvičišti. S překážkami.

Těžká technika bojovala na vodním cvičišti. S překážkami.

     Pouze jednou za dva roky nastává pro řidiče bojových vozidel pěchoty mimořádná profesní prověrka – absolvovat se svěřenou technikou výcvik v překonávání vodní překážky plavbou bojových vozidel.

     Právě absolvovali náročné dvoudenní cvičení, kterému předcházel několikatýdenní výcvik a fáze příprav. „Samotné plavby jsou jen pomyslnou třešničkou na dortu náročných příprav. Než může technika vůbec vjet do vody, musí proběhnout výcvik osob, ale také technická příprava. Kdo nesplní všechna kritéria, ten s technikou do vody nesmí,“ vysvětluje zástupce velitele praporu a zároveň řídící cvičení major Roman Ondroušek. „Náročnost tohoto výcviku však nespočívá jen v přípravě cvičících, ale rovněž v jeho zabezpečení. Od přípravy vodního cvičiště Myslejovice, kterou nám zařídil prapor zabezpečení vyškovské akademie, až po zpracování potřebné plánovací, řídící a vyhodnocovací dokumentace.“

     Posledním úkonem před zahájením zaměstnání bylo nezbytné procvičení součinnosti s příslušníky záchranné a vyprošťovací služby tak, aby byla zabezpečena pomoc vojákům v případě jakýchkoliv problémů a hned poté se postupně celkem 42 řidičů bojových vozidel pěchoty střídalo na vytyčené dráze. „Řidič je při manévrování závislý na navigaci svého velitele. Hodnotí se způsob vjezdu do vody, dodržení trasy, způsob projetí překážkami i zastavení vozidla a náročné couvání. Rozhodující je také čas i plynulost jízdy,“ vyjmenovává nadrotmistr Jiří Pospíšil, instruktor řidičské přípravy praporu.

     Právě význam připravenosti, secvičenosti a sladěnosti jednotlivých prvků s důrazem na maximální bezpečnost při takovém typu výcviku zdůraznil při své kontrolní činnosti velitel praporu podplukovník Tibor Budík. "Musíme mít vždy stoprocentní jistotu. Bez ní nemůžeme pustit vojáky na vodu,“ říká velitel praporu a následně konstatuje, že celé zaměstnání je profesionálně a maximálně pečlivě připraveno. Výcvik podle jeho slov nemá prověřit jen dovednosti řidičů, ale rovněž posílit jejich důvěru v techniku samotnou.  

     „Možnost provádět takovýto výcvik v reálu je pro vojáky nenahraditelná. Vodní tok je významnou terénní překážkou a jednotky, které mají možnost ji překonat z chodu, tedy bez dalšího ženijního zabezpečení, mají velkou taktickou výhodu. Naše BVP-2 tuto schopnost samozřejmě mají, proto je nezbytné, aby si řidiči procvičili její využití. Kvalitní příprava se při samotných plavbách projevila a všichni tento úkol bez problémů splnili,“ dodává velitel praporu.

Fotogalerie

Nahoru