Nové tatrovky již slouží. Jako první v armádě u našeho praporu.

nove_vozy_002.jpg
  • 3.11.2017
  • Radek Hampl

Modernizace armády opět zasáhla do vybavení našeho útvaru a opět se můžeme pochlubit prvenstvím. Poté, co jsme byli prvním útvarem v armádě, který převzal nákladní vozidla Tatra 810, po přezbrojení na útočnou pušku BREN a kulomet MINIMI, jsme na počátku listopadu jako první převzali 12 nových vozů Tatra-815 8x8 PRAM. Vozidla, která nahradila zastaralé Pragy V3S, jsou přidělena k minometné baterii a určena k přepravě 120 mm minometu vz. 82, který je dělostřeleckou zbraní s hladkou hlavní určenou k likvidaci živé síly, palebných prostředků protivníka nebo boření lehkých krytů a okopů.

„Vozidlo má především pancéřovanou kabinu, která pojme celé minometné družstvo,“ přibližuje novou techniku nadrotmistr Jiří Smeták, který se zúčastnil přejímky vozidel. „Oproti Tatře 815 je o celý metr delší a o tři tuny těžší. Poloautomatická převodovka značně ulehčuje řidičům práci. Má také zabudovaný pancéřový příklop, ze kterého je možné vést palbu z kulometu, umístěného v otočné lafetě ve střešním průlezu kabiny. Sklopné zadní čelo umožňuje pohodlné naložení minometu na ložnou plochu. Velice užitečné je také noční vidění, které má řidič k dispozici. “

S novou technikou jsou maximálně spokojeni také příslušníci minometné baterie, zejména řidiči. „Oproti staré vétřiesce je to neporovnatelný posun kupředu,“ pochvaluje si desátník David Svoboda, který se účastnil také vojskových zkoušek tohoto vozidla a svými zkušenostmi přispěl k jeho vývoji. „Samozřejmě se najdou i mínusy, protože se díky vysoké hmotnosti pomalu rozjíždí nebo je díky pancéřování kabiny velmi špatný výhled na pravou stranu a řidiči musí radit velitel vozu, ale to jsou zanedbatelné maličkosti. Auto má výborné jízdní vlastnosti v terénu, kde díky pérování, které je řešeno vzduchovými měchy, je schopno jet prakticky stejnou rychlostí jako po silnici. Posilovač řízení úplně odstranil těžkou dřinu z vétřiesky. Maximální pohodlí je i v kabině. Nejenže se v kabině slyšíme, ale díky klimatizaci je v ní v zimě i v létě příjemně.“

Všichni řidiči nyní musí projít přeškolením na tento typ vozidla a první ostrá prověrka čeká vozidla již v průběhu komplexního polního výcviku na konci listopadu.     

Fotogalerie