Také letos vojáci procvičovali přepravu po železnici

08_dsc_0284.jpg
  • 31.8.2022
  • Radek Hampl

V zájmu udržování a prohlubování znalostí a schopností je pro všechny řidiče, osádky a velitelské funkce každoročně organizována odborná příprava k přepravě vojsk po železnici. Nejinak tomu bylo i letos. „Hlavním cílem tohoto výcviku bylo prohloubit praktické dovednosti cvičících při zabezpečení přepravy po železnici. Vojáci tak procvičovali najíždění a navádění techniky na železniční vozy, zopakovali si různé způsoby upevňování a zajištění vozidel i nákladu během přepravy. Připomněli si také, jaké existují typy železničních vozů, včetně způsobů jejich přebírání a odstrojení,“ vysvětluje instruktor řidičské přípravy nadrotmistr Michal Hovorka.

Výcvik byl rozdělen do dvou částí – teoretické a praktické. V první, teoretické části, která probíhala na učebnách v posádce Hranice, si vojáci připomněli zásady bezpečnosti při přepravě, základní pojmy, zabezpečení a ochranu vojenských převozů a dostali organizační pokyny. Zopakovali si také signály pro samotné navádění vozidel a shlédli výukové filmy k vojenské přepravě po železnici.

Poté se již vojáci s technikou přesunuli na železniční stanici v Hlubočkách. Práce se spojkou, přesnost na milimetry a důvěra k navádějící osobě – to je základ při takzvaném vagónování, jak vojáci nakládku techniky na železnici nazývají. Při praktickém navádění vozidla na vagón musí být mezi řidičem, navádějící osobou a skupinou, jež zakládá klíny pod techniku, stoprocentní důvěra. „Řidič má sklopená zrcátka, aby se sám nesnažil kontrolovat umístění vozidla na vagónu. Soustředí se pouze na navádějící osobu a přesně reaguje na signály. Jedině tak může těžkým vozidlem najet a zastavit na vrcholu klínu. Kolegové z nakládací skupiny následně dostávají povel k založení protilehlého klínu,“ přibližuje nadrotmistr Hovorka.

Kromě navádění a najíždění techniky, procvičovali vojáci také to, jak ji správně na železničních vozech zajistit. K tomu se používají klíny a upevňovací popruhy. I zde platí pravidla, která je nutné dodržet. Háky musí být dobře zajištěné, aby se při jízdě neuvolnily. Při křížení pásů zase kov nesmí přijít do styku s textilií popruhu, aby jej neprořízl. Vojáci musí znát konstrukci vozidel, aby věděli, k čemu mohou popruhy připevnit.

„Železnice se zpravidla využívá při přepravě většího množství techniky na delší vzdálenost. Výhodou železničního převozu je například to, že se celá jednotka nachází pohromadě, všechna technika i vojáci se přepravují společně. Nemusí se řešit dopravní zabezpečení přesunu jako doprovod Vojenské policie či dalších vozidel, není nutné řešit regulaci nebo uzavírání křižovatek při průjezdu měst, nehrozí vznik závady na vozidle během přesunu,“ doplňuje řídící zaměstnání zástupce velitele praporu major Martin Krč.

Foto: svob. Lukáš Martinek

Fotogalerie