Vojáci na Slovensku si vyzkoušeli navádět Pandur nebo Titus na německý transportér nadrozměrné techniky

Titus
  • 12.2.2024
  • Radek Hampl

Jak efektivně sladit v krátkém čase vyprošťování, vlečení a odsun pásové a kolové techniky? S tím si museli poradit příslušníci čtvrté rotace úkolového uskupení na Slovensku, kteří měli příležitost vyzkoušet si, jak je kompatibilní česká technika s německou, slovenskou nebo slovinskou. Přibližně dvacet kusů techniky, tři stanoviště a nácvik na případné reálné situace – to byl hlavní námět výcviku, který se tento týden uskutečnil v Lešti.
„Cvičení nám ukázalo, jak důležité je znát mezinárodní techniku a její takticko-technická data. Při nečekaných nebo bojových situacích není čas hledat, kde je například tažné oko pro vlečné lano nebo který vyprošťovací prostředek je schopný odtáhnout daný typ poškozené techniky. Vojáci musí mít tyto činnosti nadrilované a zvládnout je rychle a správně i v komplikovaných podmínkách,“ komentuje velitel mnohonárodního praporu podplukovník Radek Šoman.
Na prvním stanovišti se cvičilo vlečení nepojízdných kolových vozidel prostřednictvím tažných tyčí a lan. Tatra 815 AV-15 zapřáhla například slovenské nákladní vozidlo MAN Aktis 4x4 nebo německé LWK. Český vyprošťovací prostředek na podvozku Tatry je vybaven lanem až do délky 150 metrů, díky němuž může vyprostit techniku o váze přibližně do 6 tun a zvedne zátěž do 15 tun.
Druhý cvičební prostor byl určen pro nakládání vozidel na podvalník P-50 N, který uveze až 50 tun a na německý transportér nadrozměrné techniky Ellefant od výrobce Faun, který má tažnou hmotnost až 92 tun, přičemž uveze i bojový tank Leopard na své ložné ploše. „S německým podvalníkem jsme spolupracovali poprvé. Museli jsme na něm prověřit variabilitu techniky, kterou zde máme, tedy např. slovinský Valuk, český Pandur 8x8, BVP-2 nebo Titus 6x6, který vůbec poprvé najížděl na tento typ podvalníku,“ hodnotí nadporučík M. V.
Navádění kolové a pásové techniky na podval musí probíhat podle bezpečnostních opatření. Po nájezdu na ložnou plochu musí dojít ke stabilizaci a ukotvení vozidla za tažná oka, což byl i jeden z hlavních cílů cvičení, tedy prověření uchycení vozidel na alianční přepravní techniku. „V případě kolových vozidel je také nutné snížit jeho výšku. Tedy například vypustit vzduchové měchy, které způsobí zkosení kol,“ popisuje český voják. Tento proces zajišťuje bezpečný přesun techniky na dopravních komunikacích i ve výcvikových prostorech.
Na posledním stanovišti bylo námětem tažení vozidla v terénu, přičemž hlavní úlohu měl německý Büffel, který táhl české vyprošťovací pásové vozidlo. Další jeho výhodou je použití ramenového jeřábu, díky kterému dokáže vytáhnout motor tanku či samotnou věž. Německý vyprošťovací speciál obdrží i čeští vojáci. „Vše proběhlo podle našich představ, protože nyní víme, co dokážou vozidla našich kolegů z Aliance,“ dodává na závěr nadporučík M. V.